De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een dwangsom opgelegd aan het wifi-trackingbedrijf Bluetrace. Dat bedrijf helpt winkels klantgedrag te registreren met de wifi-signalen uit bijvoorbeeld hun smartphones. Volgens de privacywaakhond houdt Bluetrace zich daarbij niet aan de regels.
Zo verzamelt Bluetrace meer gegevens dan noodzakelijk, worden gegevens opgevangen van omwonenden en voorbijgangers en worden de data niet snel genoeg verwijderd of geanonimiseerd. Ook informeert Bluetrace bezoekers van winkels niet voldoende over dat ze gevolgd worden.
“Met deze gegevens kan het gedrag van personen in kaart worden gebracht en dat is niet toegestaan”, zegt een woordvoerster van de privacywaakhond. “Het is een grondrecht om je vrij te kunnen bewegen zonder dat je bewegingen in allerlei bestanden belanden. Mensen ervaren dat als zeer indringend.”
Gegevens opgeslagen
Eind vorig jaar werd Bluetrace al door het College Bescherming Persoonsgegevens, de voorganger van de Autoriteit Persoonsgegevens, over de overtredingen op de vingers getikt, maar het bedrijf zou onvoldoende hebben gedaan om zich te verbeteren.
Bluetrace krijgt zes maanden om zich alsnog aan de regels te gaan houden. Daarna wordt wekelijks een boete van 5000 euro opgelegd met een maximum van 100.000 euro.
Bluetrace, dat actief is bij meerdere landelijke winkelketens en naar eigen zeggen de belangrijkste aanbieder van wifi-tracking in Nederland is, zegt zelf volledig te voldoen "aan de eisen die worden gesteld aan de privacybescherming van consumenten". Er zou zelfs al vooruit worden gelopen op Europese regels die over twee jaar ook in Nederland van kracht worden.
Lees ook
Wifi-tracking: waarom Dixons en andere winkels je willen volgen via je smartphone
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl